För att ge dig bättre service använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du vår användning av cookies.

FAQ

Här finner du svar på de vanligaste frågorna. Fick du inte svar på din fråga? Varmt välkommen att kontakta oss på info@globen.net eller 0325-61 80 80.

 

Säljer ni direkt till konsument?

I dagsläget säljer vi EJ direkt till slutkonsument, varmt välkommen att kontakta någon av våra återförsäljare för att köpa din lampa.

 

Skickar ni reservdelar direkt till konsument?

Har någon del gått sönder på lampan är det i de flesta fall möjligt att köpa reservdelar, kontakta din återförsäljare där du köpte lampan.

 

PRODUKTINFORMATION

 

Hur lång kabel har en viss lampa?

För att se exakt kabellängd, se respektive produktsida, under ”Information” eller under ”Downloads” – ”Total Info”.

 

Har taklampan takkopp och hur ser den ut?

Alla takpendlar har matchande takkopp. Detaljbild på respektive takkopp finns på respektive produktsida.

 

Har lampan stickkontakt eller kronkoppling?

Golvlampor, bordslampor, minipendlar och de flesta vägglampor har stickkontakt. Takpendlar, plafonder och kombinerade vägg- och plafonder levereras med kronkoppling. Notera att alla produkter med kronkoppling från säsong SS19 levereras exklusive kronkoppling, som numera köps separat - Se under Tillbehör.

 

Ingår ljuskälla?

Ljuskälla ingår i regel inte, med undantag från några lampor där ljuskällan är integrerad/fastmonterad. På de lampor där ljuskälla är inkluderad står detta angivet på respektive produktsida samt i dokumentet under ”Downloads” - ”Total Info”. I produkttexten på respektive produktsida anges "Rek. Ljuskälla", dvs den ljuskälla vi rekommenderar till lampan.

 

Lagersaldo – Hur vet jag om en vara finns i lager?

På vardera produktsida ser du om varan finns i lager eller ej. Vid ”Ej i lager” anges förväntad ankomst. Fyll i din e-postadress vid ”Meddela mig när varan finns i lager”, så får du ett mail när varan finns åter i lager.

 

Var hittar jag energietiketter?

Energietikett ligger packad i kartongen tillsammans med lampan. För att ladda ner energietikett för en artikel, se respektive produktsida, under ”Downloads”– ”Energietikett / Energy label”.

 

Hur lång garantitid har era lampor?

Alla våra lampor säljs med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Garantin gäller ursprungliga fel som förmodas funnits från början. Garantin gäller inte fel som uppstår efter egen förändring av produktens utseende eller funktion, tex vill sladdförlängning, onormal användning eller olyckshändelse efter att du tagit emot varan. Kontakta din återförsäljare där du köpt varan vid eventuell reklamation.

 

MONTERING/UPPHÄNGNING

 

Hur monterar jag upp taklampan?

Monteringsanvisning ligger packad med lampan i kartongen och du kan också ladda ner den på vår hemsida under ”Downloads” på vardera produktsida.

 

Kan man korta/länga sladden/vajern?

För de flesta lampor med takkopp kan kabeln och vajern kortas och längas så mycket du önskar med den befintliga kabel/vajerlängden. På de flesta av våra lampor är det också möjligt att låta fackman korta, länga eller byta kabeln till önskad längd.

 

Hur höjer/sänker jag en taklampa med vajer?

Tryck in det lilla metallröret som sticker ut ur takkoppen (som vajern löper genom) och dra ut (förläng) vajern för att sänka lampan. För att korta vajern och höja lampan drar du vajern ut genom takkoppen på ovansidan.

 

ÅTERFÖRSÄLJARE

 

Vilka återförsäljare har ni i Göteborg?

Gå till Återförsäljare överst i menyn, där hittar du alla våra återförsäljare på kartan. Det är möjligt att söka både på postnummer och ort. Under kartan hittar du de onlinebutiker som säljer våra lampor.

 

Jag vill köpa en viss lampa jag har sett, vilken butik i Stockholm säljer den?

På vår återförsäljarsida kan du söka på din stad för att hitta din närmsta återförsäljare. Skulle just den lampan inte finnas i butiken kan de flesta beställa hem den till dig. Du hittar våra återförsäljare via menyn överst på sidan.

 

Vilka webbutiker säljer Globen Lightings lampor?

Gå till Återförsäljare överst i menyn, där hittar du alla våra återförsäljare. Under kartan hittar du de onlinebutiker som säljer våra lampor.

 

Skickar ni till privatperson?

I dagsläget säljer vi EJ direkt till slutkonsument, varmt välkommen att kontakta någon av våra återförsäljare för att köpa din lampa.

 

RESERVDELAR

 

Vad gör jag om jag råkat krossa glaset eller annan del på lampan?

Har glaset eller annan del gått sönder på lampan är det i de flesta fall möjligt att köpa reservglas, kontakta din återförsäljare där du köpte lampan.

 

SKÖTSELRÅD

 

Hur rengör jag min glaslampa?

Skötselråd för samtliga material visas nedan.

 

OBS! Gällande för SAMTLIGA armaturer – koppla ALLTID ur armaturen innan rengöring!

 

Material

Rengöring

Glas Färgat

Glasrengöringsspray + torka torrt med mjuk trasa (Rengör ej i diskmaskin)

Glas Klart

Glasrengöringsspray + torka torrt med mjuk trasa / Diskmaskin

Keramik

Torka av med lätt fuktad trasa + torka torr

Metall

Torka av med lätt fuktad trasa + torka torr

Plast

Glasrengöringsspray + torka torrt med mjuk trasa

Plastband

Torka av med lätt fuktad trasa / Dammsug försiktigt

Textilskärm

Torka av försiktigt med torr trasa i samma färg som skärmen / Dammsug

Textildetaljer

Dammsug / Skaka lätt för att frigöra dammet

Trä / Sten / Naturmaterial

Torka av med lätt fuktad trasa + torka torrt med mjuk trasa

 

 

 

 

Start > Kontakt > FAQ
Annonser